TVK

    NVSC: ką svarbu žinoti apgyvendinimo paslaugų teikėjams?

    Vasarą apgyvendinimo paslaugų sektorius gerokai suaktyvėja – veiklą atnaujina vis daugiau įstaigų, ypač sezoniškai veikiančių, taip pat daugiau žmonių pasinaudoja apgyvendinimo paslaugomis – renkasi viešbučio paslaugas, ilsisi sanatorijose ar kaimo turizmo sodybose. Kaip paslaugų teikėjai pasiruošę priimti svečius, kasmet prižiūri Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) specialistai. Šios priežiūros tikslas – įvertinti, kaip laikomasi nustatytų reikalavimų, konsultuoti, atsakyti į klausimus, padėti spręsti problemas, su kuriomis susiduriama taikant visuomenės sveikatos saugos reikalavimus.

    2024 m. NVSC specialistai apgyvendinimo paslaugas teikiančiuose objektuose atliko 327 patikrinimus (pagal planą – 120, neplaninius – 207), 140 patikrinimų metu buvo nustatyta pažeidimų.

    Taikomi HN 118:2011 reikalavimai

    Svarbu paminėti, kad apgyvendinimo paslaugos pagal Lietuvos Respublikos turizmo įstatymą yra skirstomos į dvi grupes:
    * klasifikuojamos apgyvendinimo paslaugos (motelio paslaugos, kempingo paslaugos, svečių namų paslaugos, viešbučio paslaugos), kurioms reikalingas leidimas-higienos pasas;
    * neklasifikuojamos apgyvendinimo paslaugos (jaunimo nakvynės namų paslaugos, kaimo turizmo paslaugos, poilsio namų paslaugos, privataus apgyvendinimo paslaugos, sanatorijos apgyvendinimo paslaugos, turistinio laivo apgyvendinimo paslaugos, turistinės stovyklos paslaugos), kurioms leidimas-higienos pasas nėra privalomas, tačiau kaip ir leidimus-higienos pasus turintiems apgyvendinimo paslaugų objektams, Lietuvos higienos normos HN 118:2011 „Apgyvendinimo paslaugų sveikatos saugos reikalavimai“ (HN 118:2011) reikalavimų laikymasis yra būtinas.

    Pažeidimai kartojasi

    Dažniausiai pasitaikantys higienos HN 118:2011 pažeidimai apima kelias svarbias sritis. Didžioji dalis pažeidimų praėjusiais metais buvo susijusi su geriamojo vandens priežiūra – ne rečiau kaip vieną kartą per metus nebuvo atliekami privalomi geriamojo vandens mikrobiologiniai tyrimai legionelėms nustatyti. Jie turi būti atliekami bent kartą per metus, o sezoniškai veikiančiose vietose – prieš paslaugų teikimo pradžią bei papildomai po ilgesnių pertraukų ar remonto, taip pat kai diagnozuojama susirgimų legionelioze. Kitas dažnas pažeidimas – darbuotojai, tiesiogiai aptarnaujantys klientus, neturėjo galiojančių privalomųjų higienos įgūdžių ir pirmosios pagalbos mokymo pažymėjimų arba jų nelaikė darbo vietoje. Be to, paslaugų teikimo vietose neretai nustatomi geriamojo vandens tiekimo reikalavimų pažeidimai. Kai kuriais atvejais tiekiamas vanduo teatitinka reikalavimų – pavyzdžiui, per aukšta geriamojo vandens temperatūra čiaupuose ir kt. Vis dar pasitaiko pažeidimų dėl patalpų ir inventoriaus valymo: naudojamos netinkamos valymo priemonės, nesilaikoma gamintojo instrukcijų, arba naudojami neautorizuoti dezinfekantai.

    Atliktų patikrinimų rezultatai rodo, kad dauguma apgyvendinimo paslaugų teikėjų siekia užtikrinti paslaugų kokybę ir vartotojų saugumą, tačiau kasmet randama tokių pačių pažeidimų, kurie gali kelti riziką lankytojų sveikatai. Todėl labai svarbu, kad visi apgyvendinimo paslaugų teikėjai, nepriklausomai nuo paslaugų klasifikacijos, griežtai laikytųsi nustatytų reikalavimų. Tik nuolatinė ir atsakinga priežiūra leis sukurti saugias bei sveikas sąlygas paslaugų vartotojams.

    Priminimas veiklos vykdytojams

    Primename, kad nuo šių metų kovo 13 d. pasikeitė dalis Lietuvos higienos normos HN 118:2011 „Apgyvendinimo paslaugų sveikatos saugos reikalavimai“ (https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/a1f89c51004a11f0a2ad91db29a9514e?jfwid=ww0vnns36) pakeitimų. Atkreipiame dėmesį, kad panaikintas reikalavimas kas 3 mėnesius karšto vandens tiekimo sistemoje vandens temperatūrą profilaktiškai pakelti iki ne žemesnės kaip 66 °C temperatūros ir išlaikyti ne trumpiau kaip 25 min. Svarbiausios legioneliozės prevencijos priemonės išlieka periodiniai vandens tyrimai, tinkamas karšto vandens temperatūros palaikymas.

    Atitinkamai atnaujinti ir Apgyvendinimo paslaugų periodinės visuomenės sveikatos saugos kontrolės klausimynai.

    Pažymime, kad apie planuojamą patikrinimą veiklos vykdytojai informuojami raštu likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki periodinio patikrinimo pradžios. Patikrinimai atliekami naudojant kontrolinius klausimynus. Susipažinti su 2025 metų periodinės kontrolės planais galite čia.

    Raginame naudotis kontroliniais klausimynais, kuriuose reikalavimai suformuluoti paprastai ir suprantamai, t. y. galima teisingai suprasti teisės aktų reikalavimus. Taip pat iš jų galima sužinoti, kas konkrečiai bus tikrinama. Iškilus klausimų dėl veiklos vykdymo, NVSC specialistai visada pasiruošę konsultuoti ir padėti – tiek telefonu, tiek el. paštu, arba bet kuriame NVSC teritoriniame padalinyje.

    Svarbu žinoti: pirmus metus po leidimo-higienos paso išdavimo visi paslaugų teikėjai turi galimybę pasinaudoti individualia konsultacija veiklos vykdymo vietoje. Norint tai padaryti, tereikia registruotis NVSC interneto svetainėje https://metodinepagalba.nvsc.lt/ ir pasirinkti tinkamą laiką. Specialistai atvyks, pakonsultuos ir atsakys į visus rūpimus klausimus.

    Kontrolinius klausimynus ir kitą informaciją, susijusią su ūkio subjektų priežiūra, rasite čia https://nvsc.lrv.lt/lt/administracine-informacija/ukio-subjektu-prieziura/


    Informacija
    https://nvsc.lrv.lt/lt/

    Televizijos g. 5, LT72343 Tauragė

    +370 446 72221

    info@tvk.lt

    Sekite mus
    Naujausios nuotraukos

    © Lietuvos ir Vokietijos UAB TELEVIZIJOS KOMUNIKACIJOS. Visos teisės saugomos. Grafika HTML Codex