TVK

Per metus į Vaiko teisių liniją kreipėsi virš 8 tūkst. žmonių

Metus laiko veikianti Vaiko teisių linija tapo mėgstamas ir patikimas kanalas visuomenei konsultuotis visais su vaikais susijusiais klausimais. Šio skambučių centro konsultantai užfiksavo, jog per metus su jais susisiekė daugiau nei 8 tūkst. žmonių, kuriems rūpėjo pasikalbėti apie tėvystės iššūkius, pranešti apie galimus vaiko teisių pažeidimus, o patiems vaikams – pasitarti ar paprašyti pagalbos. Virš 1 tūkst. gautų kreipimųsi virto pranešimais dėl galimai pažeistų vaiko teisių.

Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos direktorė Ilma Skuodienė pastebi, jog kasmet pranešimų dėl galimų vaiko teisių pažeidimų skaičius auga. Apžvelgiant pastarųjų trejų metų laikotarpį matyti, jog 2021 m. vaiko teisių gynėjai sulaukė virš 40 tūkst. pranešimų, 2022 m. – daugiau nei 45 tūkst. o besibaigiant 2023 m. skaičiuojama, kad per šiuos metus bus užfiksuota beveik 50 tūkst. pranešimų. Nors pagrindiniai informacijos šaltiniai, kurie praneša apie galimus vaiko teisių pažeidimus, išlieka policija, ugdymo, gydymo bei socialines paslaugas teikiančios įstaigos, visgi iš Vaiko teisių linijos per pirmuosius jos veiklos metus buvo sulaukta ir registruota virš 1 tūkst. tokių pranešimų.

„Kiekvienais metais didėjantis gaunamų pranešimų dėl galimų vaiko teisių pažeidimų skaičius liudija, jog visuomenė tampa vis atidesnė sunkumams, su kuriais susiduria vaikai ir aktyviau apie juos informuoja. Suprasdami, jog kai kurie žmonės vis dar nesiryžta pranešti svarbią informaciją, baimindamiesi dėl galimo atgalinio ryšio, prieš metus įkūrėme Vaiko teisių liniją, į kurią drąsiai skambinti ar rašyti gali kiekvienas – vaikas, tėvas, senelis, kaimynas ar mokytojas – žinodamas, jog čia yra suteikta galimybė pasikalbėti rūpimais klausimais saugiai, betarpiškai, ir jeigu nori pats žmogus – anonimiškai“, – sako Tarnybos vadovė.

I. Skuodienė džiaugiasi, kad Vaiko teisių linijos žinomumas ir visuomenės pasitikėjimas ja vis auga, nes skambinantys ir rašantys žmonės noriai domisi su vaikais susijusiomis temomis, klausia patarimų, vertina gautus atsakymus. Pirmuosius savo veiklos metus Vaiko teisių linija užbaigė sulaukusi virš 8 tūkst. skambučių, elektroninių laiškų bei žinučių tiesioginių pokalbių langelyje.


Vaiko teisių linijos vadovė: vaikų skambučių sulaukiama vis daugiau

Pasak Vaiko teisių linijos vadovės Jolantos Griškonienės, kas mėnesį augantį Vaiko teisių linijos žinomumą patvirtina ir vis didėjantis skambučių bei laiškų kiekis, kuris pasiekia iš pačių vaikų. Per metus buvo sulaukta beveik 400 jų paklausimų. Pastebima, jog vaikai ir paaugliai dažniausiai nori pasikalbėti apie iššūkius mokykloje, bendravimo su artimaisiais sunkumus, taip pat paprašyti pagalbos dėl patiriamo smurto.

„Kiekvienas vaiko skambutis, atsiųstas laiškas ar parašyta žinutė – mums turi ypatingą reikšmę, nes tai simbolizuoja vaiko drąsą kalbėti, norą ieškoti pagalbos ir, žinoma, rodo pasitikėjimą vaiko teisių gynėjais. Labiausiai įsimena tie pokalbiai, kurių metu vaikai pasisako apie šeimoje patiriamą smurtą ir net sutinka atskleisti savo asmeninius duomenis, kad vaiko teisių gynėjai turėtų galimybę reaguoti dėl galimo vaiko teisių pažeidimo – nuvykti į šeimą, išklausyti vaikų nuomones, pasikalbėti su tėvais, o pastebėjus galimus sunkumus, inicijuoti visą reikalingą pagalbą“, – sako J. Griškonienė.

Jos teigimu, besikreipiantys vaikai užduoda pačių įvairiausių klausimų, į kuriuos ne visuomet pavyksta atsakyti iš karto: pavyzdžiui, vaikas bando suprasti, kodėl tėvai neatsako į klausimą, kuris iš vaikų jiems labiau patinka. Taip pat jiems svarbu sužinoti, kokias teises jie turi bendraujant su skyrium gyvenančiu mama ar tėčiu, arba pasikonsultuoti, kaip geriau pasielgti tam tikrose situacijose, kai tenka priimti sprendimus šeimoje, mokyklos aplinkoje ar draugų kompanijoje.

„Vaikai, su kuriais bendraujame, pasižymi ne tik smalsumu ir išmone, bet ir leidžia suvokti, su kiek daug sunkumų jiems tenka kasdien susidurti. Vis dar didelė dalis moksleivių ugdymo įstaigose patiria patyčias ne tik iš bendraamžių, bet ir girdi užgaulius žodžius iš mokytojų, o namuose vaikams tenka išgyventi tėvų skyrybas, dalyvauti suaugusiųjų nesutarimuose, augti smurtinėje aplinkoje. Tokios situacijos primena, kaip svarbu visuomenėje garsiai kalbėti apie vaikų patiriamą įvairių rūšių smurtą, ugdyti žmonių gebėjimus jį atpažinti, o šeimoms, kuriose kyla iššūkių – priimti siūlomas pagalbos priemones, kurios padėtų spręsti problemas, kurti ir puoselėti pozityvų ryšį tarp šeimos narių bei suteiktų vaikams galimybę augti visapusiškai saugiems“, – primena J. Griškonienė.


Kilus klausimams, vaiko teisių gynėjai kviečia žmones pasikonsultuoti skambinant nemokamu tel. 8 800 10 800, taip pat galima rašyti žinutę interneto svetainėje vaikoteises.lrv.lt esančiame pokalbių laukelyje. Pranešti apie vaiko teisių pažeidimą galima artimiausiame vaiko teisių apsaugos skyriuje, užpildant formą Tarnybos interneto svetainėje arba skambinant bendruoju pagalbos numeriu 112.

166