TVK

    Prieš naujus mokslo metus – metodinės rekomendacijos mokytojams, kaip kalbėti su vaikais apie jų teises ir atsakomybes

    Rugsėjį visos šalies pirmokus tradiciškai į naujus mokslo metus palydės Vaiko konstitucijos knygelės. Tačiau siekiant, kad vaikai su savo teisėmis ir atsakomybėmis susipažintų ne vien savarankiškai, o pamokose vykstančių įdomių diskusijų ir įtraukiančių kūrybinių projektų metu – vaiko teisių gynėjai kartu su edukologijos mokslų daktare Ingrida Mereckaite-Kušleike parengė mokytojams skirtas metodines rekomendacijas. Konkretūs patarimai, vaizdingos situacijos ir inovatyvi mokomoji medžiaga padės mokytojams geriau perteikti vaiko teisių ir atsakomybių temą ugdymo procese, o vaikams – įgytas žinias pritaikyti kasdienybėje.

    Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos direktorė Ilma Skuodienė sako, jog Vaiko konstitucijos ir jose įvardijamos svarbiausios kiekvieno vaiko turimos teisės bei atsakomybės mokyklose jau tampa neatsiejama ugdymo proceso dalimi. Tad šiemet vaiko teisių gynėjai ypatingą dėmesį skyrė kokybiškesniam mokytojų paruošimui, padėsiančiam su vaikais apie jų teises ir atsakomybes pamokose kalbėti įtraukiai ir įsimintinai.
    „Vis girdime, jog mokytojams, norintiems integruoti vaiko teisių ir atsakomybių temą į mokomuosius dalykus, dažnai iškyla iššūkių ir klausimų, kaip tai padaryti. Kartu su vaikais perskaityta Vaiko konstitucijos knygelė ar peržiūrėtas įgarsintas vaizdo klipas – puikus būdas pamokos metu vaikus supažindinti su teisėmis, kurios juos saugo ir atsakomybėmis, kurios lydi kasdienėse situacijose. Visgi norėjome, jog vaikai apie tai plačiau sužinotų šiuolaikiškais ir interaktyviais metodais. Tad sukūrėme mokytojams specialias metodines rekomendacijas, kurios padės jiems susikurti įdomios pamokos planą, suteiks praktinių veiklų organizavimo pavyzdžių, parodys, kaip pasitelkti dirbtinio intelekto įrankius – visa tai skatins vaikus noriai domėtis ir geriau išmanyti savo teises bei atsakomybes bei suteiks žinių, kaip jomis išmintingai naudotis bet kurioje aplinkoje“, – sako Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos direktorė Ilma Skuodienė.

    Vaiko teisių ir atsakomybių temai yra svarbus holistinis požiūris
    Pasak edukologijos mokslų daktarės, Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijos lektorės,
    Nacionalinės švietimo agentūros skaitmeninio turinio kūrimo specialistės Ingridos Mereckaitės-Kušleikės, išties džiugu, kad ir Lietuvoje į vaiko teisių ir atsakomybių ugdymą yra žiūrima holistiškai.
    „Neužtenka tik žinoti ar pamokos metu išvardinti vaiko teises ir atsakomybes. Labai svarbu, kad vaikas jam artimoje aplinkoje visa tai patirtų, turėtų galimybę pasitreniruoti, kaip elgtis vienose ar kitose situacijose, daugiau suvoktų tiek apie savo, tiek apie kito žmogaus poreikius, elgesį, jauseną. Tada teisės ir atsakomybės tampa savastimi, kuri lydi kiekvieną dieną įvairiose situacijose“, – sako dr. Ingrida Mereckaitė-Kušleikė, parengusi mokytojams metodines rekomendacijas vaiko teisių ir atsakomybių tema.
    Ji pastebi, jog integruotas ugdymas vaikams atneša pačias įdomiausias pamokas, tad šios metodinės rekomendacijos padės mokytojams paįvairinti mokyklose tas mokomąsias disciplinas, kuriose dažniausiai paliečiama vaiko teisių ir atsakomybių tema.

    Vaiko konstitucija bus dar labiau prieinama kitataučiams ir skaitymo sunkumų turintiems žmonėms
    Pasak Tarnybos vadovės I. Skuodienės, kasmet atnaujinant Vaiko konstituciją yra stengiamasi pritaikyti inovatyvių, praktiškų sprendimų, kurie leistų apie vaiko turimas teises ir atsakomybes sužinoti kuo didesnei daliai žmonių.
    Vaiko teisių gynėjų turimais duomenimis, kiekvienais metais į Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklas atvyksta mokytis vis daugiau vaikų iš įvairių pasaulio šalių, tad šiemet viena iš įgyvendintų Vaiko konstitucijos naujovių – galimybė apie vaiko teises ir atsakomybes sava kalba suprasti ir kitataučiams vaikams.
    „Mums labai svarbu, kad iš svetur atvykę vaikai, gyvendami Lietuvoje, jaustųsi saugūs, priimti ir gerai išmanytų, kiek daug saugiklių veikia dėl jų visapusiškos gerovės namuose, ugdymo įstaigose ir visur kitur. Žinoma, vaikams taip pat svarbu žinoti, jog šioje šalyje jų turimas teises lydi ir atsakomybės, kurios kuria draugišką ir harmoningą aplinką visiems šalia esantiems. Tad pasirūpinome, kad Vaiko konstituciją video formatu nuo šiol galėtų peržiūrėti ir visą informaciją lengvai suprastų vaikai, kalbantys 24 oficialiomis Europos Sąjungos šalių kalbomis. Žiūrint informatyvų filmuką, beliks tik pasirinkti norimos kalbos subtitrus“, – pokyčius įvardija I. Skuodienė.
    Tarnybos vadovė primena, jog praeitais metais didžiausias dėmesys bus skirtas Vaiko konstitucijos tekstų ir iliustracijų pakeitimams, šriftų korekcijoms bei video įrašo, kuriame įgarsintos vaiko teisės ir atsakomybės, sukūrimui. Visa tai leido pačiu patogiausiu būdu suprasti knygelės turinį žmonėms, turintiems įvairių skaitymo sunkumų ar regos negalią.
    „Dėl šių įgyvendintų atnaujinimų Lietuvos audiosensorinė biblioteka sertifikavo Vaiko konstituciją ePUB ir PDF formatais. Nuo šiol tai padės užtikrinti kokybišką šios knygelės skaitymo patirtį visiems skaitytojams – kartu ir žmonėms, turintiems skaitymo sutrikimų ar regos negalią, kurie naudojasi ekrano skaitymo programine įranga“, – sako I. Skuodienė.
    Šiemet Vaiko konstitucijos bus išdalintos daugiau nei 30 tūkst. visos šalies pirmokų.
    Visą naudingą informaciją, susijusią su Vaiko konstitucija, galima rasti šioje nuorodoje: Metodinė medžiaga „Vaiko Konstitucija“, tinkama pradinio ugdymo pedagogams (emokykla.lt)

    Televizijos g. 5, LT72343 Tauragė

    +370 446 72221

    info@tvk.lt

    Sekite mus
    Naujausios nuotraukos

    © Lietuvos ir Vokietijos UAB TELEVIZIJOS KOMUNIKACIJOS. Visos teisės saugomos. Grafika HTML Codex